Løp: Kroppen kjennes tung og støl, og en løpetur frister ikke. Hvordan skal du få den klar til start?

John Henry Strupstad er fysioterapeut, langløper, og en av ekspertene til Runner’s World. Han skal være med på etappeløpet Icebug Xperience i september, og samtidig være tilstede for deltakerne i Camp Norway.
Icebug Xperience går over tre dager i utrolig flotte opplevelser på den svenske vestkysten. Dit kan du være med Runner’s World med buss fra Oslo, og bo i Camp Norway på Johannesvik Camping.
Strupstad skal ikke bare delta i løpet, men også holde foredrag for deltakere i Camp Norway.

Det beste man gjør, er faktisk å bevege seg litt på kvelden etter etappene og tidlig morgen etterpå. Gå en tur for å få i gang blodsirkulasjonen.

- John Henry Strupstad

Før og under etappene

Strupstad har lang erfaring som langløper, og vet hva som skal til for å være godt forberedt til start.
– Massasje har nok ikke så mye for seg i denne sammenhengen. Faktum er, at vi faktisk mangler dokumentasjon på at massasje fremmer restitusjonsprosesser. Det vil si, at i idrettssammenheng kan nok tro flytte fjell, dersom vi ser utbredelsen av nettopp denne behandlingsformen, sier Strupstad.

– Men vi skal selvsagt ikke undervurdere placeboeffekten. Litt lett tøying kan jeg derimot anbefale etter etappene. Det beste man gjør, er faktisk å bevege seg litt på kvelden etter etappene og tidlig morgen etterpå. Gå en tur for å få i gang blodsirkulasjonen. Dette funker også fint dersom man begynner å bli støl. Stølheten forsvinner ikke, da dette er mikrorupturer i muskelfibrene, men følelsen av å myke opp musklene «lurer» mang en støl kropp i gang igjen. Man kan gjerne huske på at løping ikke gjør stølheten verre, det vil uansett ta tre til fire dager før den er borte, sier Strupstad.

- De viktigste forberedelsene gjør man de siste ti ukene før løpet.

— John Henry Strupstad

Forberedelser før løpet

Før man stiller til start i et løp som Icebug Xperience starter forberedelsene i god tid før arrangementsdato.
– De viktigste forberedelsene gjør man de siste ti ukene før løpet. Langturer og intervalltrening i lignende terreng som løpet skal gå i er en sikker vinner. Løp også langturer i variert fart en gang per uke, to til tre mil, sier Strupstad.

I fjor vant svensk/norske Sven Kilander overlegent. Han har hytte ikke langt unna der løpet går, og har trent mye i nettopp det terrenget som Icebug Xperience går i. Det viste seg å komme til god nytte.

– Skal du trener intervaller bør det være en blanding av korte og lange drag. Ikke løp fortere enn det du er god for på gjeldende tidspunkt, det vil si du kan ta utgangspunkt i din halvmaratonfart på langintervaller (lengre enn 5 minutter) og 5km-farten din på kortere intervaller. Den siste uken før løpet er det ikke så mye annet du får gjort enn å fylle på litt ekstra energi, løpe rolige korte turer og slappe av så godt du kan, sier Strupstad.

Icebug Xperience går over tre dager i utrolig flotte opplevelser på den svenske vestkysten.

Runner's World ønsker deg velkommen til Camp Norway

I Kungshamn midt i Sotenäs kommune og i hjertet av Icebug Xperience har Runner’s World valgt å åpne Camp Norway. I Camp Norway kan alle norske deltakere (eller de som elsker nordmenn) bo, være med på foredrag, peptalks og ha det moro sammen med andre løpeglade mennesker.
Runner’s World setter opp egen buss fra Oslo til Icebug Xperience og Camp Norway.

Hva får du som deltaker i Camp Norway?

• Transport tur/retur Oslo – Kongshamn, og til og fra de ulike etappene.
• Seminar og foredrag på kvelden i Camp Norway.
• Peptalk og siste info før hver etappe.
• Startnummer i Icebug Xperience.
• Overnatting i Johannesvik Camping Stugby.
• Økologisk, nærprodusert frokost og middag.